TransparencyGate — Hammerfest Energi AS

Portal for Åpenhetsloven

Hammerfest Energi-konsernet består av:

  • Hammerfest Energi Holding AS (926050273)
  • Lucerna AS (982891327)
  • Hammerfest Energi Bredbånd AS (964698570)
  • Porsa kraftlag AS (915231640)
  • Hammerfest Energi AS (986950281)
  • Hammerfest Energi Kraftomsetning AS (995680939)
  • Hammerfest Energi Varme AS (993361224)
  • Hammerfest iWind AS (913247654)

Vi har forpliktet oss til å drive vår virksomhet i henhold til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Vi respekterer alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, inklusive de som er nedfelt i verdenserklæringen om menneskerettigheter, FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter, FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, Den internasjonale arbeidsorganisasjonens (ILO) erklæring om grunnleggende prinsipper og rettigheter i arbeidslivet og gjeldende standarder innenfor den internasjonale humanitærretten.

For å realisere disse målene, er vi avhengig av et godt samarbeid med våre leverandører og samarbeidspartnere.Vi forplikter oss derfor til å engasjere leverandører som følger gjeldende lover og opptrer lojalt, og i tråd med våre intensjoner. Dette betyr blant annet å opprettholde en høy standard på helse, sikkerhet og sikring, samt å ha en tilnærming til menneskerettigheter som er i samsvar med målene i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Videre at leverandører og samarbeidspartnere bidrar med informasjon om sin virksomhet, og underleverandørers virksomhet som vi benytter i vår kartlegging.

Vår virksomhet omfattes av åpenhetsloven og vil regelmessig gjennomføre aktsomhetsvurderinger ved å kartlegge menneskerettighets forhold i vår verdikjede, herunder leverandører og andre forretningspartnere. Ved å kartlegge verdikjeden, vil det gi en oss en oversikt om det forekommer eller er risiko for at det kan forekomme brudd på menneskerettighetene eller uanstendig arbeidsforhold. Ved å utføre aktsomhetsvurderinger kan vi stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser på som kan knyttes til direkte eller indirekte til vår virksomhet.

Rutiner for å håndtere informasjonskrav:

Som interessent kan du rette krav om informasjon til selskapet. I henhold til Åpenhetsloven, så er vi pliktig til å besvare henvendelsen innen tre uker.

I denne portalen kan du forespørre anonymt eller med navn.

Om du forespør anonymt vil du få tildelt brukernavn og passord, og kan logge deg inn for å hente ut besvarelsen.

Dersom du du registrerer kontaktinformasjon, vil du motta en e-post når informasjonen er delt, og du kan da logge deg inn for å lese informasjon om vår aktsomhetsvurdering.

Styrets vedtak:

Vedtak om at Selskaper knyttet til Hammerfest energi konsern skal drive ansvarlig når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmenheten tilgang på informasjon. Loven pålegger blant annet virksomhetene en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger som skal redegjøres for i en rapport som legges frem.

Vår virksomhet omfattes av åpenhetsloven og vil regelmessig gjennomføre aktsomhetsvurderinger ved å kartlegge menneskerettighets forhold i vår verdikjede, herunder leverandører og andre forretningspartnere. Ved å kartlegge verdikjeden, vil det gi en oss en oversikt om det forekommer eller er risiko for at det kan forekomme brudd på menneskerettighetene eller uanstendig arbeidsforhold. Ved å utføre aktsomhetsvurderinger kan vi stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser på som kan knyttes til direkte eller indirekte til vår virksomhet.

Det skal forankres i styret at virksomheten skal overholde pliktene etter åpenhetsloven. Styret skal vedta en plan for hvordan virksomheten skal utføre aktsomhetsvurderinger, og planen må omfatte leverandørkjeder og forretningsforbindelser. Det må også besluttes at virksomheten skal offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene i henhold til lovens retningslinjer, samt at virksomheten skal overholde informasjonsplikten. Det er viktig at ansvaret til styret og ledelse er tydeliggjort i konsernet.

Styrets ansvar:

  • Overordnet ansvar for å følge opp dette arbeidet
  • Godkjenne årlig redegjørelse for aktsomhetsvurderinger
  • Delegere ansvar for gjennomføring til øverste ledelse.

Øverste ledelses ansvar:

  • Ansvar for Aktsomhetsvurderinger og tiltaksplaner
  • Ansvar for rapportering
  • Sørge for involvering hos interessenter
  • Opplæring hos ansatte
  • Håndtere informasjonsforespørsler
  • Orientere styret jevnlig om arbeidet som gjøres.

Redegjørelsen skal minst inneholde:

1. En generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

2. Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger.

3. Opplysninger om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.

Redegjørelsen for aktsomhetsvurderinger skal første gang publiseres innen 30. juni 2023, ett år etter loven trer i kraft.

Det er tilstrekkelig å ha en overordnet plan for hele konsernet. Administrasjon skal utarbeide en plan for implementering av åpenhetsloven.

Innlogging
Informasjonskrav
Meld inn forhold